Als je slecht met veranderingen kunt omgaan zal de huidige periode extreem moeilijk voor je zijn. De explosie op social media en de dagelijkse verslaggeving op radio en tv over de Corona crisis kunnen je flink in de stress doen schieten. Maar laten we elkaar niet gek maken, want dat brengt ons niets. Belangrijk is wel dat we nu met onze neuzen gedrukt worden op het feit dat niets vanzelfsprekend is en dat we anders met elkaar en de wereld om moeten gaan. Uit ervaring weet ik inmiddels dat na het acute “brandblussen” er een zekere rust zal ontstaan die inzichten gaat geven. Om tot nieuwe ideeën te komen heb je ruimte nodig voor reflectie. Geef jezelf die ruimte. Ga wandelen, klussen, hobbyen, sparren, alles wat nodig is om jouw hoofd leeg te maken van alle zorgen en gepieker. Geef zuurstof aan “anders kijken”.
Pittige tijden
Door de jaren heen heb ik geleerd om met grote veranderingen om te gaan. Zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. In 1998 zette ik mijn eerste stap naar het ondernemerschap. Ik was 33 jaar en startte een makelaarskantoor met een onderscheidende visie. In 2003 ging ik scheiden en was ik genoodzaakt met mijn kantoor te stoppen. Stil zitten was geen optie. In drie weken tijd had ik zeventig sollicitatiebrieven de deur uit gedaan dat resulteerde in een baan bij een makelaarskantoor in een andere regio met een voor mij geheel andere cultuur. Het waren stressvolle tijden temidden van de echtscheidingsperikelen. Mijn kinderen waren 3 en 7 jaar. Ik verhuisde met hen binnen de woonplaats en ging 35 kilometer verderop full time werken. Er moest veel geregeld worden… In 2004 nam ik het bewuste makelaarskantoor over en in 2005 verhuisde ik met mijn kinderen dichter naar mijn werk. Het credo was “alle ballen hooghouden”. In deze nieuwe omgeving ben ik intensief zakelijk en privé gaan netwerken waarmee ik een vorm van bestaansrecht creëerde. Het was pittig en het zat me helaas niet mee. De economische crisis deed namelijk zijn intrede in 2008. De woningmarkt stortte in, klanten konden hun courtage en taxatiekosten niet meer betalen vanwege hun toenemende schulden, mijn vaste lasten als huur bedrijfspand, personeelskosten en verzekeringen gingen gewoon door, en na drie jaar watertrappelen stond het water aan mijn lippen. Als ondernemer en alleenstaande moeder kon ik de kar niet meer trekken en teneinde raad besloot ik de stekker uit mijn makelaardij te trekken. Ik was op. Uitgeput van achter de feiten aan lopen, redden wat er te redden viel. Een groot gevoel van falen overviel me en een fikse burn out volgde. Door coaching en rust te nemen kwam ik tot het inzicht dat de wereld niet was vergaan en dat ik met gezond verstand weer verder kon.
Opstaan en weer doorgaan
Het ondernemerschap begon weer te kriebelen en resulteerde eind 2012 in de start van een nieuw bedrijf, Beauty Pillow. Door het inzetten van branding en een aansprekende corporate image werd Beauty Pillow marktleider met satijnen kussenslopen in de Beauty & Hairbranche. Binnen drie jaar was er een distributienetwerk opgezet van zo’n 1000 resellers in Nederland en België en werd ik genomineerd als Ondernemer van het Jaar in mijn regio. Maar ook dit kreeg een keerzijde. Mijn nieuwe levenspartner werd begin 2017 ernstig ziek en na anderhalf jaar overleed hij. Een zware tijd met veel verdriet. Gelukkig heb ik een warme kring van lieve vrienden en familie om me heen die me opvangt en sterkt wanneer dat nodig is. Ik heb de tijd genomen om te verwerken en los te laten. Echter, met mijn bedrijf kwam ik op een kruispunt te staan. Mijn focus was een lange periode op de gezondheid van mijn partner gericht waardoor mijn zaak meer naar de achtergrond was gegaan. Had ik nog wel de energie om full speed door te gaan of was het tijd om een andere weg in te slaan? Om weer tot mijn zakelijke kern te komen nam ik contact op met een loopbaancoach. Door te spiegelen en te sparren besloot ik mijn bedrijf te verkopen en via mijn netwerk vond ik een geschikte partij die mijn “kindje” heeft overgenomen. Mijn besluit was goed doordacht genomen en ik voelde dat ik meer lucht kreeg. Ruimte om een ander pad te gaan volgen.
Nieuw begin
In de 34 jaar dat ik nu werkzaam ben, waarvan ruim 20 jaar als ondernemer, is mij duidelijk geworden dat Commercie, Communicatie en Connectie mijn DNA is. Met deze drie C’s kunnen mooie verbindingen ontstaan. Kort na de verkoop van Beauty Pillow heb ik in het verlengde hiervan Tekst & Visie opgezet waarmee ik heldere marketingcommunicatie-adviezen en tekstuele input geef aan MKB’ers en ZZP’ers. In samenwerking met een team van professionals kan tevens een totaalconcept gerealiseerd worden. Van idee naar concept en van strategie naar uitvoering. Door vallen en opstaan, regelmatig te reflecteren en open te staan voor verandering ben ik sterk, veerkrachtig en positief geworden. Een nare periode gaat uiteindelijk over. Echt. Maar je moet er natuurlijk ook zelf mee aan de slag gaan. Behoud je gevoel voor humor, want lachen relativeert. Blijf niet hangen in passiviteit en neem de leiding over je eigen leven. Je bent het waard!
“And suddenly you know….It’s time to start something new and trust the magic of beginnings”.