Met enige regelmaat heb ik brainstormsessies met ondernemers, uit de Beautywereld maar ook daarbuiten. Mannen en vrouwen. Ondernemers waarvan ik het idee heb dat ze een verschil maken. Ze zijn creatief van geest, staan open voor uitdagingen, hebben geen vooroordeel en denken in oplossingen in plaats van problemen. Het leuke van deze sessies is dat je kunt sparren, ideeën vergaart, gaat spiegelen, oplossingen bedenkt voor bepaalde vraagstukken èn, niet geheel onbelangrijk, energie opdoet voor ontwikkeling en groei. Heel verfrissend, vooral als je denkt vast te lopen terwijl je eigenlijk in een voorportaal zit naar de volgende fase.
Workshops en seminars
In de loop der jaren heb ik aan diverse workshops deelgenomen en seminars bezocht met als doel persoonlijke ontwikkeling, verbetering en groei als ondernemer. Lezingen en powersessies bijgewoond van zakelijke goeroes als Ben Tiggelaar, Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw tot aan Michael Pilarczyk toe. Leuk en ook leerzaam. Opvallend en soms teleurstellend is wel dat je naarmate je langer “meeloopt”, er weinig nieuws onder de zon is. Oorzaak kan zijn dat ik veel van wat ik heb gehoord al in de praktijk heb gebracht, bewust of onbewust. Arrogant? Ik vermoed eerder het hebben van een open mind en uitvoeren wat passend is. Dit houdt overigens niet in dat de Zilvervloot is aangekomen…
Vallen en weer opstaan
Toch ga ik nog steeds graag naar zakelijke bijeenkomsten in de hoop om iets vernieuwends en verrassends te horen. Het meest geniet ik van de verhalen over zakelijk falen om later weer met vol optimisme op te staan en door te gaan. Ik vind het heel moedig dat een groot ondernemer zijn kwetsbaarheid laat zien. Dat maakt hem in mijn beleving ook een mooi mens. Authentiek.
Nog niet zo lang geleden was ik bij zo’n evenement waar autoriteiten uit de kappersbranche hun ervaringen deelden. Ervaringen over hun grote successen maar ook over hun twijfels en diepe dalen, zelfs faillissementen, die ze hebben overwonnen. De kracht die uitgaat van deze ondernemers doet mij realiseren hoe mooi het ondernemerschap kan zijn. Men kan gedreven zijn door passie voor het vak, de wens om onafhankelijk te zijn of zelfs door idealisme.
Het nieuwe ondernemen
Soms spreek ik een ondernemer die vast zit in een traditionele omgeving waarin succes gemeten wordt aan de hoeveelheid personeel en de grootte van het bedrijfspand. Social media, het werken on cloud, maatschappelijk verantwoord ondernemen en samenwerken met derden zijn abstracte termen voor deze ondernemer. Hij weet van het bestaan, maar heeft geen idee hoe dit te implementeren in zijn bedrijfsmodel. Ziet hier ook niet echt het nut van in. Jammer, want deze nieuwe vorm van ondernemen kan hem ontzorgen en zelfs veel brengen. Dit type ondernemer begrijpt ook niet hoe wij met Beauty Pillow ons brood kunnen verdienen of zelfs naamsbekendheid kunnen opbouwen. Je hoeft niet groot in omvang te zijn om iets te bewerkstelligen. En van groot belang is natuurlijk wel dat je er lol in hebt. Want in mijn beleving is ondernemen een kwestie van bezieling en van doen!